Het aantal (dodelijke) confrontaties tussen mensen en dieren als de tijger, olifant en ijsbeer neemt steeds meer toe. De belangrijkste oorzaak is het geslonken en versnipperde leefgebied van wilde dieren. Het Wereld Natuur Fonds (WNF) en partner Wildlabs.net dagen universiteiten, ‘techies’, engineers, innovatieve denkers en doeners uit om met nieuwe of verbeterde oplossingen voor mens-dierconflicten te komen. De winnaars van de eerste Human Wildlife Conflict Tech Challenge krijgen elk 30.000 euro om het idee verder te ontwikkelen en in de praktijk te testen.
Een oplossing is urgenter dan ooit om het draagvlak van de lokale bevolking voor natuurbescherming te behouden. Tussen 2013 en 2016 verloren alleen al in India ruim 1.200 mensen het leven in een conflict met een olifant en werden meer dan 100 mensen gedood door een tijger. Op hun beurt doden Indiërs gemiddeld 40 olifanten per jaar uit wraak voor de schade die ze hebben aangericht. In de laatste twintig jaar zijn in het hele Arctische gebied honderden ‘conflict-ijsberen’ gedood waarvan alleen al in Alaska meer dan 160 in de laatste vijftien jaar. Alle drie staan op de Rode Lijst van Bedreigde Diersoorten van IUCN.
Twee keer 30.000 euro
Er is al een hele reeks aan maatregelen om confrontaties met wilde dieren tegen te gaan, variërend van elektrische hekwerken tot diepe greppels, chilibommetjes, bijen, vuurwerk en schijnwerpers tot voorlichting. Maar het is niet genoeg of het komt te laat. Er zijn twee cases waarvoor oplossingen kunnen worden bedacht: een voor olifanten in India en een voor roofdieren (ijsbeer en tijger). Voor elke casus is 30.000 euro beschikbaar waarmee de winnaar het instrument verder kan ontwikkelen en in de praktijk kan testen.
Inzenden kan van 3 juli tot en met 12 september. Op de website van Wildlabs.net is alle informatie over de wedstrijd te vinden.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil dat netbeheerders grote bedrijven kunnen verplichten om – tegen vergoeding – flexibiliteit aan …
Het Zwolse innovatiecentrum Perron038 heeft een testfaciliteit geopend, waar bedrijven laagdrempelig aan de slag kunnen met nieuwe technologie. Een 3D …
Om het belang van de metaaltechnologiesector te benadrukken lanceert Koninklijke Metaalunie vandaag de campagne ‘Metaaltechnologie maakt je wereld’. Uit recent …
De omzet van ASML is de afgelopen drie maanden gedaald ten opzichte van een jaar geleden. De omzet kwam uit …