Schroot is een belangrijke grondstof voor de staalproductie en draagt aanzienlijk bij aan het verminderen van emissies. Dit is het resultaat van de studie ‘Schrottbonus’, opgesteld door het Centre for Economics of Materials CEM namens de Federale Vereniging van Duitse staalrecycling BDSV. Jaarlijks bespaart het gebruik van staalschroot in Europa 157 miljoen ton C02 uitstoot. Dat komt overeen met de uitstoot van 47 miljoen autoritten tussen Berlijn en Peking.
Het gebruik van schroot bespaart, vergeleken met de productie van staal uit ertsen, CO2-uitstoot. Andere milieuschade, zoals verzuring van water en smog, wordt tevens verminderd door het gebruik van schroot. Om deze besparingen te verduidelijken, werd de indicator ‘Schrottbonus’ geïntroduceerd voor het onderzoek. Deze indicator geeft de milieukosten weer die worden vermeden door een ton schroot te gebruiken bij de staalproductie. Dankzij de studie wordt in kaart gebracht wat het effect is van het gebruik van schroot, zowel in emissies (ton CO2) als in termen van economische effecten (euro’s). De studie maakt dus duidelijker welke positieve effecten het gebruik van schroot heeft. Als gevolg hiervan, als er meer publiek bewustzijn en erkenning voor deze effecten is, zou het gebruik van schroot verder kunnen worden versneld en geoptimaliseerd (bijvoorbeeld door nieuwe onderzoeksprojecten), wat indirect zou resulteren in extra CO2-besparingen.
“De studie speelt een belangrijke rol bij het vergroten van het bewustzijn van het belang van schroot als grondstof voor de staalproductie. Staalrecycling is een integraal onderdeel van een circulaire economie. Het gebruik van hoogwaardig schroot is dus van wezenlijk belang voor een economisch en ecologisch duurzame staalproductie. Tevens is het een belangrijke hefboom voor het efficiënte gebruik van materialen en grondstoffen”, zegt Dr. med. Frank Pothen, teamleider ‘Ökonomische Modellierung’ bij CEM en eerste auteur van de studie.
Schrootbonus in euro
De onderzoekers concluderen dat de staalindustrie 4,3 ton CO2 bespaart door één ton gerecycled roestvast staalschroot te gebruiken bij de productie van roestvast staal. Voor koolstofstaal en het gebruik van één ton staalschroot is de gemiddelde besparing 1,67 ton CO2. Dit betekent dat als men een ton schroot koolstofstaal als grondstofinvoer gebruikt, in plaats van ertsen, zoveel CO2 wordt bespaard als een gemiddelde auto met een benzinemotor in Duitsland op een afstand van ongeveer 9.000 km uitstoot. Het onderzoeksteam heeft berekend dat de schrootbonus tussen de 79 en 213 euro per ton koolstofstaalschroot ligt en zelfs tussen 158 en 502 euro per ton roestvast staalschroot.
“De resultaten van de studie onderstrepen het belang van staalrecycling en laten zien hoe het kan groeien in termen van kwantiteit en kwaliteit. Vooral door onderzoek, ontwikkeling, aanvullende steun en politieke maatregelen op dit gebied, leveren een efficiënte bijdrage aan de bescherming van het klimaat en vergroten tegelijkertijd het concurrentievermogen van de staal- en staalrecyclingindustrie”, zei BDSV-president Andreas Schwenter over de publicatie van de studie.
Aanstaande woensdag 16 oktober vindt de Dag van de Oppervlaktetechnologie plaats in de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht. Dit evenement staat volledig …
In een tijd waarin technologische ontwikkelingen en economische uitdagingen elkaar in hoog tempo opvolgen, wordt de rol van goed opgeleide …
De Duitse industriële productie steeg in augustus met 2,9 procent. Dit onverwachte herstel volgt op een periode van krimp en …
Electrotool is een hernieuwde samenwerking aangegaan met Cosen Saws uit Taiwan. Voor Noordwest-Europa zullen de Cosen bandzaagmachines op voorraad worden …